Opublikowano

Jak wycenić StartUp?

jak wycenić start-up

StartUp-y to przedsiębiorstwa, które powstają na bazie pozyskanego kapitału. Ten sposób dofinansowania jest znakomitym rozwiązaniem dla osób, które posiadają dobry pomysł na biznes, jednak nie mają wystarczających środków. Taka inwestycja jest obarczona sporym ryzykiem. StartUp-y powstają w różnych branżach, jednak najczęściej dotyczą one IT. Z oczywistych względów dawcy kapitału stawiają na najprężniej rozwijające się dziedziny biznesu. Zatem jak wycenić StartUp?

Ile StartUp-ów utrzymuje się na rynku?

Statystyki związane z przeżywalnością StartUp-ów nie są zbyt dobre. Zdecydowana większość firm nie utrzymuje się na rynku. Cały czas prowadzone są statystyki, jednak otrzymanie wiarygodnych danych również stanowi problem. The Founder Institute zbadało, że w 2014 roku umarło około 89% StartUp-ów. Aktualnie sytuacja na rynku nieco się poprawiła. Przyjmuje się, że średnio dwa na dziesięć przedsiębiorstw przeżywa. Największe znaczenie mają trzy pierwsze lata działalności. To błędy popełniane w tym okresie wpływają na dalszy rozwój przedsiębiorstwa. Pierwszy rok działania przedsiębiorstwa jest zwykle obiecujący. Statystyki mówią, że około 75% świeżo powstałych firm utrzymuje się na rynku przez pierwszy rok. Dopiero później pojawiają się problemy. Ciężko jednoznacznie stwierdzić dlaczego firmy upadają. Częstym problemem jest zbyt słabe rozpoznanie rynku, czy też brak wystarczającej ilości środków na dalszy rozwój.

Dlaczego StartUp-y to ryzykowne przedsięwzięcie?

Nigdy nie ma pewności, że StartUp przyniesie oczekiwane efekty. Przeprowadzane badania skutecznie zniechęcają inwestorów. Oczywiście istnieje wiele przedsiębiorstw, które przyniosły spektakularny sukces. W roku 2014 powstało aż trzynaście StartUp-ów z branży technologicznej, których wartość przekraczała 1 mld USD. Częstym błędem inwestorów jest odcięcie kapitału na rozwój przedsiębiorstwa. Zwykle inwestycja na start to zbyt mało. Biznes potrzebuje równomiernego dopływu gotówki, gdyż bez niej nie zacznie się rozwijać, a tym samym nie wygeneruje pożądanych dochodów. Z drugiej strony inwestorzy boją się inwestować kolejny kapitał w firmę, która niedługo może upaść.

Jak wycenić StartUp?

Jak wycenić startup? W przypadku StartUp-ów poważnym problemem jest fakt, że ciężko ocenić jest opłacalność inwestycji. Dokonanie wyceny jest tutaj bardzo kłopotliwe, co zwiększa poziom ryzyka. Najczęściej wykorzystuje się tutaj metodę dochodową, która polega na określeniu opłacalności inwestycji dopiero wtedy, gdy przedsiębiorstwo zacznie przynosić zyski. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że właściwie możemy oszacować tylko krótkoterminową sytuację przedsiębiorstwa. Im bardziej odległy termin, tym mniejsza dokładność wyceny.

W przypadku nowych produktów nie mamy żadnych wiarygodnych podstaw, które mogłyby pomóc podczas wykonywania wyceny. Wynika to z faktu, że nigdy nie ma pewności, czy zostanie on przyjęty przez rynek, a także jakim zainteresowaniem będzie się on cieszył. Popularna metoda porównawcza nie sprawdzi się, gdyż nie znajdziemy przedsięwzięć, które moglibyśmy porównać z naszym biznesem. Zatem jak wycenić StartUp decydując się na inwestowanie w takim przedsiębiorstwie?

Wycena StartUp-ów często opiera się na intuicji oraz zaufaniu. Inwestor musi zachować również dużą dozę rozsądku oraz ostrożności. Teoretycznie do wyceny StartUp-ów można stosować wszystkie znane metody, jednak należy przyjąć właściwy poziom ryzyka. Priorytetem jest to, aby dążyć do zminimalizowania ryzyka związanego z prowadzeniem działalności. Wycena przedsiębiorstw opiera się również na umiejętnościach i wiedzy młodego biznesmena. Im lepiej uargumentuje on szanse na sukces swojej firmy, tym większe prawdopodobieństwo, że inwestor zdecyduje się na współpracę.